Vrijheid van Verkrachting: neo-masculinisme in tijd van crisis

“Het is een publieke bijeenkomst voor rare mannen die zich onderdrukt voelen door vrouwen. Ze geloven dat elke man recht heeft op seks met elke vrouw. En promoten sekstoerisme naar landen met ‘goede meisjes’.”

– “Je meent het.”

 

Ik stop met het snijden van de ui en laat de stomme groente even voor wat hij is. Niet zozeer omdat hij me aan het huilen brengt, maar omdat ik beslist een antwoord terug moet krabbelen aan mijn Duitse vriend.  “Zal wel veel ophef over zijn na Keulen”.

We hebben het over een publieke bijeenkomst, georganiseerd door Daryush Valizadeh, ook wel bekend als Roosh V. De Iraans- Armeense Amerikaan werd de afgelopen jaren bekend om zijn vrouwonvriendelijke ideeën, die uiteindelijk allemaal lijken te draaien om seks. Publiekelijk betoogt de pick-up artist dat hij niks tegen vrouwen heeft.

Valizadeh begon als schrijver en ontpopte zich geleidelijk tot blogger van de website returnofkings.com. Hij publiceerde een aantal boeken waaronder Bang: The Pickup Bible That Helps You Get More Lays (2007) en Poosy Paradise (2014). Tussen 2009 en 2012 ijverde hij aan de Bang! serie: doe-het-zelf boekjes die de lezer uitleggen hoe hij vrouwen van Oekraiëne tot Ijsland het bed in krijgt. Voor elke nationaliteit kwam er een aparte handleiding uit. Of die keuze gebaseerd was op een marketingtechnisch motief of het idee dat elke vrouw per nationaliteit in te delen is valt is lastig te zeggen. Met name omdat Valizadeh de vrouw consequent blijft benaderen als een wezen wat er over de hele wereld dezelfde lusten en beweegredenen op nahoudt.

 

I propose that we make the violent taking of a woman not punishable by law when done off public grounds.

 

Valizadeh staat voor een reactionair anti-feministisch wereldbeeld. Op zijn website post Valizadeh, naast zijn politieke voorkeur, regelmatig over het belang van de vruchtbaarheid en schoonheid van de vrouw: Natuurlijke kwaliteiten die zich verheffen boven enige andere, dikwijls door de feministen opgelegde eigenschappen zoals ambitie of organisatorisch talent.  Kopjes als five reasons to date a girl with an eating disorder en six reasons why mysionogsts do a better job at saving women than feminists passeren de revue.

Er is veel animo voor de blik van Valizadeh. Zijn blog trekt de aandacht van verschillende gastbloggers waarvan de stukken tussen de honderd en tweeduizend commentaren opleveren.  Titels als  ‘tien dingen die je je dochter moet leren om een goede vrouw te worden’ worden veelvuldig geliket, gedeeld en overwegend positief becommentarieerd door zowel mannen als vrouwen. De meeste commentaren gaan daarbij over de ‘ongezonde onafhankelijkheid van de vrouw’. Kortom, Valizadehs anti-vrouwensentiment lijkt een populaire trend die zowel de positie van de vrouw, als de positie van de man opnieuw ter discussie stelt.

 

Schopenhauer essentially limits the mental capacity of women to that of children. Suitable, yes, for motherhood and early education, perhaps counselling, but for everything requiring perseverance and determination, leave it to the men. As for the legions of women working in dull office and customer service work: this was intended. Get the women into the workforce under the lie of ‘empowerment’ in order to dilute the work force and thus drive down wages. These women are miserable because the jobs are not suited for them.

– Commentaar in het blog artikel 5 Traits That Make Women The Best Useful Idiots For Liberalism.

 

Terug naar de keuken, in letterlijke zin dan. Ik zit nog steeds te schrijven met mijn vriend. Ik vraag hem naar de populariteit van het hele evenement. De bijeenkomst schijnt het grote nieuws niet te hebben gehaald. Mijn vriend verontschuldigd zich dat hij moet gaan. We nemen afscheid, maar het onderwerp blijft  hangen. Zijn we wel zo geëmancipeerd als we denken? Of moeten we ons, met wereldwijde bijeenkomsten van ‘gedupeerde mannen’ en een steeds grotere aandacht voor de rol van de man binnen onze samenleving, af gaan vragen of de slinger van de klok weer langzaam op z’n retour is?

 

CaWeSjeW0AAiP99
Valizadeh in The Chronicle, februari 2016.

Het feit dat Valizadehs ideeën in meer dan 45 landen post hebben gevat in de vorm van 165 bijeenkomsten zegt, hoe marginaal het aantal deelnemers ook, wat over de tijd waarin we nu leven. Blijkbaar zijn de traditionele classificaties zoek en vragn die, volgens sommigen, om een reactionaire oplossing. Persoonlijk kan een Valizadiaanse oplossing mij er niet toe bewegen om een permanente positie achter het fornuis aan te nemen. Dat kan hooguit de ondertussen zwartgeblakerde ui die de basis van mijn gerecht heeft verpest.

 

2 gedachten over “Vrijheid van Verkrachting: neo-masculinisme in tijd van crisis

  • 18 maart 2016 om 11:36
    Permalink

    Dat is natuurlijk een ongelooflijke ideologie binnen een heersende wereldbeeld van gelijk(waardig)heid, en dit is dan ook op geen enkele manier een tegenargument.
    Maar ik denk dat de marginaliteit van de 165 bijeenkomsten toch nog iets meer aandacht verdient.
    Ik weet niet precies wat ik er van moet vinden, maar dat er op de wereld in 45 landen een groepje gekkies is te vinden.. Ik vraag me af hoe veelzeggend dat is.

    Natuurlijk is dit schrikbarend, omdat het zo’n politieke en sociale lading heeft (en dat is misschien wel terecht), maar er zijn ook genoeg plekken op de wereld waar kleine groepjes mensen denken te denken dat Star Wars op een waargebeurd verhaal gebaseerd of de holocaust verzonnen is.
    Dat was mijn 10 cent.

    Beantwoorden
  • 13 april 2016 om 14:13
    Permalink

    Hi Mendel,

    Dank voor je reactie. Persoonlijk vraag ik me niet af of dit representatief is. Ik koester niet de angst dat alle mannen langzaam aan het veranderen zijn in vrouwenhaters( zou het leven behoorlijk ingewikkeld maken). Wel vraag ik me af waar bij Valizadeh en aanhang de drang vandaan komt om zich te willen manifesteren als ‘mysogenisten’. En of er bepaalde onderliggende factoren zijn die mannen die lid zijn van de ‘communities’ wereldwijd met elkaar delen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *