Reizende artiesten

Jongleren voor de Eiffeltoren, een kaartentruc met televisiepresentator Humberto Tan en een optreden op het podium van het Tuschinski
theater. De Instagrampagina van het bedrijf Traveldudes Entertainment vraagt om aandacht. Bart Hoogteyling (21) en John Willekes (22) vertellen als jonge ondernemers over het gebruik van sociale media en de rol van internet bij het opstarten en ontwikkelen van een bedrijf
.

Tekst // Pascal de Haas

Beeld // Mark Schaap

De twee jonge mannen begonnen eind 2017 met hun be­drijf Traveldudes Entertainment. Bart en John zijn ar­tiesten en kunnen geboekt worden voor allerlei gelegenheden. Bruiloften, kinderfeestjes, filmpremières, bedrijfsfeestjes, niets slaan zij over. Ze treden op met goocheltrucs, ballonfiguren, jongleren, kaartspelletjes en vooral een grote hoeveelheid humor. Het bedrijf wordt samen gerund met Dave Reijmerink (22), die de functie van overall-manager uitvoert en zijn collega’s een beetje in toom moet hou­den. Bart en John vertellen met veel liefde en passie over het bedrijf dat is ontstaan uit een hobby. ‘Ons doel is het entertainen van mensen, het liefst over de hele wereld’, beschrijft John.    Op de Instagrampagina (@traveldudesofficial) is te zien dat de jongens aardig wat talent hebben met betrekking tot entertainment. Zo is in filmpjes en foto’s te zien dat Bart jongleert met alles dat hij in zijn handen krijgt: ananassen, messen en kegels. Ook op hun privé-accounts is dit te zien. De foto’s en filmpjes zien er aantrekkelijk uit door hun
enthousiasme, beroemde locaties, bekende mensen en kleurrijke plaatjes. De jongens reizen het liefst over de hele wereld om mensen te entertainen. Binnen het bedrijf
combineren zij dus hun passie voor entertainen en reizen. Ze staan niet alleen open voor boekingen in Nederland, maar ook in het buitenland. ‘Wij proberen mensen over de hele wereld te entertainen, zodat wij internationaal ons
talent kunnen laten zien’, vertelt Bart.

Bereik en boekingen

De twee jongens wonen in de omgeving van Harderwijk en leerden elkaar goed kennen tijdens de opleiding Leisure & Hospitality. Ze vertellen hoe sociale media hen geholpen heeft bij het ontwikkelen van het bedrijf. In het begin gingen de boekingen via vrienden en familie. Ze geven aan dat het bereik van het bedrijf in het begin echt nog moest groeien. ‘We werden vooral ingehuurd door vrienden en familie, maar een veel groter bereik hadden we nog niet. Door het gebruik van internet en sociale media kregen we een groter bereik buiten deze kring’, geeft Bart aan. De jongens zien dit bereik als iets van groot belang.

    Op dit moment zijn ze druk bezig met het voorbereiden van een zomershow. In juli en augustus 2019 reizen ze door Frankrijk om op verschillende campings shows neer te zetten. ‘Via het internet sturen wij een video van onze jubileumshow toe. Wij bestonden afgelopen november één jaar en hebben een grote theatershow neergezet in Harder­wijk. Zonder internet zou dit echt een no-go zijn. We hebben nu goed contact met de campings maar anders was dit bijna niet mogelijk. Wij gebruiken geen telefoonboek’, vult Bart aan. Mond-tot-mond reclame wordt gezien als een optie, maar dan blijft het in een beperkte kring. Nu hebben de jongens een groter bereik. Bart werd een aantal weken geleden benaderd om op te treden bij de filmpremière van de nieuwe Disneyfilm Dumbo. ‘De organisatoren kenden mij niet
persoonlijk, maar toch mocht ik daar optreden. Ze hebben ons mogelijk al bekeken via sociale media’, vertelt Bart.   

Een van de grote dromen die er nog zijn, is het opbouwen van een grotere fanbase, een nog grotere groep die ook nog eens beter betrokken is. Door het gebruik van sociale media willen ze hun fanbase meenemen op avontuur, zowel in het binnenland als in het buitenland. Door het gebruik van sociale media zijn ze makkelijk vanuit het buitenland te boe­ken. De afgelopen twee jaar hebben ze al optredens gehad in Griekenland, Noorwegen, Frankrijk en Roemenië. Daarnaast gingen ze onlangs op vakantie naar Italië, waar zij ook enkele optredens hadden gepland. ‘Wij kunnen niet reizen zonder op te treden. Overal waar wij komen, willen wij ons talent laten zien’, vertellen de artie­s­ten vol trots.

Het imago van een artiest

Het gebruik van sociale media heeft niet alleen betrekking op het contact met externen, zoals andere bedrijven en mogelijk publiek. Intern wordt er ook intensief gebruik gemaakt van sociale media. ‘We houden goed contact met elkaar via sociale media, maar we spreken nog wel vaak met elkaar af. Daarnaast hebben we een online takenlijst, zodat we van elkaar ook kunnen zien wat we nog moeten doen’, wordt opgemerkt. De drie ondernemers hebben namelijk een duidelijke verde­ling binnen het bedrijf. Waar Bart en John de optredens doen, is Dave vooral aanwezig achter de schermen. De jongens benadrukken de belangrijke aanwezigheid van Dave, ondanks dat hij nooit on stage te zien is. Ze geven het voorbeeld van de nieuwe privacywetten die online gelden. ‘Natuurlijk doen wij mee met deze online regels. Gelukkig regelt Dave dat voor ons. Die heeft er veel meer verstand van.

De combinatie tussen professionaliteit en creativiteit is te merken, zowel tijdens het gesprek, als op de sociale media
accounts en de website van Traveldudes Entertainment. Hoe de artiesten graag gezien willen worden, wordt duidelijk vermeld op hun website: ‘Wij zijn geen ouderwetse goochelaars of oubollige clowns’. Toch geven ze aan dat ze in enkele gevallen nog als circusartiesten worden gezien. ‘Op bedrijfsfeesten of andere feesten voor volwassenen worden wij echt als artiesten gezien, als entertainers. We worden serieus genomen. Bij kinderfeestjes daarentegen worden we nog gezien als clowns of simpele goochelaars’, merkt John op. ‘Kinderen hebben geen verwachtingen van wat er gebeurt. Als er ineens een kaart uit mijn schoen komt met het juiste cijfer erop, vinden de kinderen dat alleen maar lachen. Volwassenen vinden dat daarentegen onmogelijk en verrassend. Het hoofd slaat op hol.’ Bart geeft aan dat het echt een fulltime baan is: ‘Ik ben er ongeveer 45 uur per week mee bezig. Dat houdt niet in dat ik er elke dag van negen tot vijf mee bezig ben, wij zijn namelijk altijd nog eigen baas. We werken flexibel maar hard.’

Volgens de jongens is tegenwoordig alles mogelijk via internet, waar hun bedrijf alleen maar van profiteert. ‘We worden benaderd door Tuschinski en Dierenpark Amersfoort. Hoe tof is dat?’ vertelt Bart trots. Het enthousiasme blijft van de jongens afstralen, zowel online als in het echt. Uiteindelijk is John verloren in zijn fantasie, ‘als ik nog een ding mocht toevoegen aan het internet, dan zou ik geuren willen door­sturen. Ik heb alleen geen idee waarom dat handig is voor ons bedrijf.’

Benieuwd geworden naar deze ondernemers? Surf dan naar www.traveldudes-entertainment.com!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *