Recensie: Still Alice

Lisanne Hekman  & Bob van Helden –

1 (1)

Alice Howland heeft het op haar vijftigste perfect voor elkaar: ze is gerenommeerd professor linguïstiek aan Columbia University, ze is gelukkig getrouwd en heeft drie volwassen kinderen. Maar als ze een gastcollege geeft aan UCLA gebeurt er iets onverwachts: in het midden van haar zin raakt ze de woorden die ze wilde zeggen kwijt. Hierna komen steeds meer momenten waarop haar geheugen haar in de steek laat. Zo raakt ze de weg kwijt tijdens een rondje hardlopen op de campus en vergeet ze dat ze de nieuwe vriendin van haar zoon heeft ontmoet. Bezorgd dat ze misschien een tumor in haar hersenen heeft, bezoekt ze een dokter. Deze heeft echter ander nieuws voor haar: Alice heeft een genetische vorm van Early Onset Alzheimer’s.

De film volgt de lijdensweg van Alice omtrent de ziekte Alzheimer’s en hoewel de focus bij Alice zelf blijft, laat het ook het effect op Alice’ familie zien. Still Alice geeft op een mooie wijze weer hoe een zeer intelligente vrouw haar grip op het leven kwijtraakt en zich moet overgeven aan haar lot.

Julianne Moore kreeg een Oscar voor haar rol als Alice, en terecht. Ze brengt prachtig de verschillende fases van de ziekte over. Eerst de ontkenning, gevolgd door paniek en het verzet tegen haar ziekte. Uiteindelijk zien we hoe de Alice die het publiek leerde kennen, steeds meer verdwijnt. Ook de rest van de cast is sterk. Alec Baldwin speelt haar echtgenoot die voor moeilijke keuzes staat omtrent zijn baan en zijn zieke vrouw en ook Kristen Stewart, die Alice’ acterende dochter speelt, laat verrassende diepte zien.

Still Alice is klein en ingetogen geschreven en ontwijkt hierdoor de sentimentaliteit en clichés die vaak voorbij komen in films over terminale ziektes. Hierdoor voelt het des te echter en rauwer. Still Alice is geen film die je kijkt en meteen daarna weer uit je hoofd zet. Het is een film die je raakt en ervoor zorgt dat je in stilte de bioscoopzaal uitloopt.