Mediteren voor twee!

In het begin van het vorige semester heeft Chris haar leven in Amsterdam verruild voor het campusleven van Fudan University, Shanghai. Met onregelmatige tussenpozen schrijft ze over haar leven daar.
Deze keer: Mahayana Boeddhisme. 

 

Tekst /// Chris Hellwig
Beeld /// Justin Gaurav Murgai

Het eerste wat mij in Boeddhisme aantrok was het begrip ignorance. Onwetendheid. Of misconception. Het idee van een visie op de wereld die niet past, maar voortkomt uit de menselijke drang om naar waarheden te zoeken die vaststaan. Dat staan ze niet, want alles is dynamisch, dat weet Antropologie ook. Zitten er nog meer lessen in deze Oosterse filosofie verborgen?

Het Boeddhisme gaat verder en stelt dat onwetendheid leidt tot lijden. De enige manier waarop dit lijden de wereld uit geholpen kan worden is door het cultiveren van ons gedrag via acht pijlers (the noble eightfold path). Dit opdat ons geen slecht karma overkomt, aangezien gedrag zou voortkomen uit hardnekkig foutieve categorieën. Leer te begrijpen dat alles dynamisch is en onderdeel is van dezelfde wereld – zelfs je ziel is niet van jou alleen: alleen zo kan het wiel van wedergeboorte doorbroken worden. Op zich een prima redenering met de conclusie dat kennis leidt tot een beter bestaan, waarbij weinig onderscheid gemaakt wordt tussen seculiere en religieuze kennis. Maar wat steekt hier nou?

 

Op een berg te gaan zitten om verleiding te vermijden; dat is lekker makkelijk!

 

Een aantal dingen. Zoals het cultiveren van emoties tot ze geen slecht gedrag meer tot gevolg hebben, maar de liefde voor de Boeddha dit veroorzaakt. Of de verheerlijking van Boeddha(-beelden) terwijl hij geen God is en slechts een voorbeeldfunctie zou vervullen. Of kijk naar de neiging van monniken om op een berg te gaan zitten om verleiding te vermijden; dat is lekker makkelijk! Of de achtergestelde rol van de vrouw als Boeddhistische non in vele landen. Conflict en herinterpretatie heeft tot vele sekten van deze religie geleid. Het probleem dat Chinese monniken en filosofen hebben geprobeerd op te lossen is het egoïsme in het Boeddhisme.

Mahayana (Chinees) Boeddhisme vertelt het verhaal van Boeddha als prins die naar de jungle wegrende als ware het een sprookje. Dit sprookje is – in tegenstelling tot wat eerder gezegd werd – in gang gezet door Boeddha, die almachtig en alwetend is. Zo leerden de mensen destijds welk pad te volgen. Dit was echter slechts een versimpelde versie van het echte verhaal. Nu mensen klaar zijn voor de volgende stap, heeft Boeddha het Mahayana Boeddhisme de wereld in gestuurd (dit tot veel verontwaardiging van de Indiase traditie). Deze tak stelt dat niet alleen het lijden van één persoon doorbroken kan worden, maar dat iedereen de verplichting heeft de hele wereld van haar lijden af te helpen. Hierom zijn er de Pure Lands: plekken na de dood voordat Verlichting en Nirvana (een leven zonder onwetendheid) bereikt is, waar je na je dood kan leren over wat je interessant vindt. Deze plekken worden gerund door wetenschappers en geven een doel aan de mensen voor wie Verlichting nog buiten bereik is. Daarnaast is Nirvana niet een plek ver weg waar de vervuiling van de aarde niet gemerkt hoeft te worden; het is in de laatste fase een leven op aarde waar je zelf niet meer door onwetendheid vervuild wordt, maar waar je wel de kans krijgt om mensen te blijven onderwijzen. Zo zijn er in Mahayana (letterlijk: het hogere pad) Boeddhisme ook veel monniken die Verlichting hebben bereikt en vereerd mogen worden.

 

Met deze nieuwe stroming is het me duidelijk dat ik als student maar zó lang het excuus kan gebruiken dat ik mezelf aan het cultiveren ben. Zo staat Antropologie ook nog een beetje in de schoenen van een verhalende wetenschap met een grote betweter-angst. Op een gegeven moment moet de vergaarde kennis worden gedistribueerd naar waar onwetendheid verholpen zou kunnen worden. Klinkt als een hele opgave. Maar geen haast, het kostte de Chinezen ook een kleine duizend jaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *